Home » ACT?

ACT?

Wat is ACT therapie?

Therapie met wetenschappelijke basis

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een relatief nieuwe gedragstherapie waarmee zeer goede resultaten worden behaald in het omgaan met angststoornissen, depressie, verslaving en somatische gezondheidsproblemen. ACT therapie is gebaseerd op een van de meest degelijke theorien binnen de psychologie: de Relational Frame Theory (RFT). Volgens deze theorie ontstaat het grootste deel van ons lijden door onze gedachten. Het blijkt dat het daarbij niet behulpzaam is om negatieve gedachten te bestrijden met positieve gedachten. Wat wel behulpzaam is om een andere relatie aan te gaan met je gedachten, bijvoorbeeld door ze minder serieus te nemen. Daarbij worden verschillende wetenschappelijk getoetste technieken uit o.a. mindfulness, gedragstherapie en positieve psychologie gebruikt.

 

 

De kern van Acceptance and Commitment Therapie volgens Dr. Russ Harris.

Acceptatie en toewijding

ACT wordt uitgesproken zoals het Engelse woord act en het staat voor handelen, het zetten van stappen, to ACT dus. ACT stimuleert je om te komen tot een betekenisvol leven en daarbij staan acceptatie en toewijding centraal. Toewijding aan datgene dat je belangrijk vindt in je leven en acceptatie van je eigen beperkingen en van de lastige gedachten en gevoelens die komen kijken bij het veranderen van je gedrag. 

 

Veerkracht i.p.v klachtenvermindering

ACT gaat er vanuit dat je veel dingen niet in de hand hebt, zoals je eigen gedachten, emoties en bepaalde omstandigheden. Het heeft dan ook geen zin om die te vermijden of te bestrijden. Wel kan je leren om jezelf, je gedachten en gevoelens en de omstandigheden die je niet kan veranderen te accepteren en hoe je er het beste mee om kan gaan. Het is daarmee een heel liefdevolle therapie, die tegelijkertijd niks uit de weg gaat. Daarbij combineert ACT de voordelen van therapie (diepgaand, wetenschappelijk onderbouwd en effectief) met die van coaching (kortdurend, praktisch, gericht op heden en toekomst en gericht op je kracht en waarden in plaats van op problemen).

 

Nogmaals de kern van ACT, een ontroerende TEDx talk van Dr. Steven Hayes over (zelf)compassie en betekenisgeving.

Levenshouding

ACT is daarnaast ook een levenshouding, ACT houdt dan ook niet op na het begeleidingstraject. Sterker nog, op elk moment en in elke situatie kun je je bewust zijn van je waarden en kun je kiezen om daarnaar te leven. Het blijft een kunst om je daaraan toe te wijden en je niet te laten weerhouden door belemmerende gedachten en pijnlijke gevoelens. Tijdens de therapie leer je vaardigheden om met pijnlijke gedachten en gevoelens om te gaan. Wil je alvast een voorproefje? Lees dan verder over hoe je ACT in de praktijk kan toepassen.

wat is ACT therapie? Acceptance Commitment Therapie, RFT

De mogelijkheden

ACT praktijk biedt therapie, coaching en training aan op basis van ACT. Het is mogelijk om op locatie in Utrecht langs te komen, of om online begeleiding te volgen.

Lees meer over ACT Utrecht

Lees meer over ACT online