Home » ACT therapie & coaching

ACT therapie & coaching

Wat is ACT?

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een relatief nieuwe gedragstherapie waarmee zeer goede resultaten worden behaald in het omgaan met angststoornissen, depressie, verslaving en somatische gezondheidsproblemen. ACT wordt uitgesproken zoals het Engelse woord act en het staat voor handelen, het zetten van stappen, to ACT dus. ACT stimuleert je om te komen tot een betekenisvol leven en daarbij staan acceptatie en toewijding centraal. Toewijding aan datgene dat je belangrijk vindt in je leven en acceptatie van je eigen beperkingen en van de lastige gedachten en gevoelens die komen kijken bij het veranderen van je gedrag.

 

ACT combineert de voordelen van therapie (diepgaand, wetenschappelijk onderbouwd en effectief) met die van coaching (kortdurend, praktisch, gericht op heden en toekomst en gericht op je kracht en waarden in plaats van op problemen). ACT is daarnaast ook een levenshouding, ACT houdt dan ook niet op na het coachingstraject. Sterker nog, op elk moment en in elke situatie kun je je bewust zijn van je waarden en kun je kiezen om daarnaar te leven. Het blijft een kunst om je daaraan toe te wijden en je niet te laten weerhouden door belemmerende gedachten en pijnlijke gevoelens. Tijdens de therapie leer je vaardigheden om met pijnlijke gedachten en gevoelens om te gaan. Wil je alvast een voorproefje? Lees dan verder over hoe je ACT in de praktijk kan toepassen.

 

De kern van Acceptance and Commitment Therapy volgens Dr. Russ Harris.

Nogmaals de kern van ACT, een ontroerende TEDx talk van Dr. Steven Hayes over (zelf)compassie en betekenisgeving.

ACT online

Op dit moment bied ik ACT alleen nog online aan. Je kan individuele coaching of therapie ontvangen of een ACT groepstraining volgen. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de app ACT guide van Gijs Jansen plus aanvullend materiaal van ACT praktijk. Je kan ook alvast zelfstandig met ACT aan de slag gaan.