Home » ACT therapie & coaching

ACT therapie & coaching

Wat is ACT?

ACT (Acceptance and Commitment Therapy) is een relatief nieuwe gedragstherapie waarmee zeer goede resultaten worden behaald in het omgaan met angststoornissen, depressie, verslaving en somatische gezondheidsproblemen. ACT wordt uitgesproken zoals het Engelse woord act en het staat voor handelen, het zetten van stappen, to ACT dus. ACT stimuleert je om te komen tot een betekenisvol leven en daarbij staan acceptatie en toewijding centraal. Toewijding aan datgene dat je belangrijk vindt in je leven en acceptatie van je eigen beperkingen en van de lastige gedachten en gevoelens die komen kijken bij het veranderen van je gedrag.

 

ACT combineert de voordelen van therapie (diepgaand, wetenschappelijk onderbouwd en effectief) met die van coaching (kortdurend, praktisch, gericht op heden en toekomst en gericht op je kracht en waarden in plaats van op problemen). ACT is daarnaast ook een levenshouding, ACT houdt dan ook niet op na het begeleidingstraject. Sterker nog, op elk moment en in elke situatie kun je je bewust zijn van je waarden en kun je kiezen om daarnaar te leven. Het blijft een kunst om je daaraan toe te wijden en je niet te laten weerhouden door belemmerende gedachten en pijnlijke gevoelens. Tijdens de therapie leer je vaardigheden om met pijnlijke gedachten en gevoelens om te gaan. Wil je alvast een voorproefje? Lees dan verder over hoe je ACT in de praktijk kan toepassen.

 

De kern van Acceptance and Commitment Therapy volgens Dr. Russ Harris.

Nogmaals de kern van ACT, een ontroerende TEDx talk van Dr. Steven Hayes over (zelf)compassie en betekenisgeving.

Het begeleidingstraject

De therapie/ coaching wordt voorafgegaan door een gratis telefonisch kennismakingsgesprek waarin we jouw hulpvraag (deels) in kaart brengen en we kijken of het wederzijds klikt. Het traject bestaat vervolgens uit rond de 8 sessies. Voor elke sessie nemen we een uur de tijd. Tijdens de sessies doen we vooral veel oefeningen, in plaats van dat we uitgebreid praten over ervaringen uit het verleden. Ik sluit daarbij aan op wat er op dat moment bij je leeft. Tijdens het traject zullen de belangrijkste onderdelen van ACT aan bod komen. Je krijgt inzicht in je waarden en je traint vaardigheden waardoor je meer in het nu kan leven, je leert openstellen voor je gevoelens en moeilijke gedachten minder invloed krijgen.

 

Thuis oefenen en stilstaan bij automatische patronen is een essentieel onderdeel van het traject. Daarnaast krijg je toegang tot digitaal materiaal van ACT praktijk en van de app ACT-guide, zoals oefeningen, filmpjes en persoonlijke ervaringen van Gijs Jansen (de maker van de app). Het materiaal is speels, toegankelijk en liefdevol. Het laat zien dat je niet als enige worstelt en ondersteunt je om hier op een luchtige manier mee om te gaan.

 

 

ACT online

Volg je de begeleiding liever helemaal online, dan kan dat ook. Je kan individuele coaching of therapie ontvangen, een ACT groepstraining volgen, of gratis deelnemen aan de cursus omgaan met de Coronacrisis. Lees hier meer over ACT online.

 

Wil je eerst zelfstandig met ACT aan de slag? Lees dan hier verder.