Omgaan met ziekte, pijn of vermoeidheid

Hoe ga je om met een chronische of levensbedreigende ziekte? Of hoe ga je om met lichamelijke klachten zoals pijn, vermoeidheid of misselijkheid? En hoe ga je met lichamelijke klachten om als er geen medische verklaring voor is?

Het hebben van een ziekte, of lichamelijke klachten brengt vaak een verlies van mogelijkheden met zich mee en gevoelens van angst en onzekerheid, somberheid en verdriet. Het kan grote impact op jezelf en je naasten hebben. Het kan zijn dat je al jaren worstelt, of dat er recent een diagnose is gesteld. ACT praktijk wil graag naast je staan om te kijken hoe je hier zo goed mogelijk mee om kan gaan en hoe je weer kan komen tot een meer ontspannen, vitaal en waardengericht leven.

Vechten tegen de ziekte

De gevolgen van de ziekte of klacht heb je voor een groot gedeelte niet zelf in de hand. Het is lastig om dat te accepteren. Een natuurlijke reactie is dat je probeert om te vechten tegen de gevolgen die de ziekte op je leven heeft. Je doet dat bijvoorbeeld door jezelf sterk te houden, te bagatelliseren, door afleiding te zoeken, of door situaties uit de weg te gaan. Op de korte termijn werkt dit vaak, maar op de lange termijn kan dit veel energie en aandacht kosten en kan je wereld steeds kleiner worden.

Psycholoog bij ziekte

Het is vaak lastig om uit deze vechtstand te komen. Graag zou ik in dit proces naast je willen staan. Samen kunnen we belemmerende automatische patronen onderzoeken en kan ik je vaardigheden leren die behulpzaam zijn om je grenzen te bewaken en om uit de vecht-stand te komen.

act bij pijn, chronische pijn coach
psycholoog chronische ziekte, chronische pijn coach, act bij pijn

Eltica, psychosociaal therapeut

ACT bij pijn en ziekte

Tijdens de ACT therapie leer je je gedachten en gevoelens en de omstandigheden die je niet kan veranderen te accepteren en leer je hoe je er het beste mee om kan gaan. Hierdoor hou je meer energie en aandacht over voor de dingen die je belangrijk vindt. Daarnaast helpt ACT je ook om je weer te richten op leven, in plaats van op overleven.

De begeleiding is gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapy (ACT). ACT is een relatief nieuwe gedragstherapie waarmee zeer goede resultaten worden behaald o.a. in het omgaan met angststoornissen, depressie en somatische gezondheidsproblemen.

Met welke soort ziekte of lichamelijk klacht je te maken hebt maakt in principe niet uit. Ik heb ervaring met psychische begeleiding van mensen met o.a. chronische pijnklachten, tinnitus, last van laag-frequent geluid, Long COVID, chronische vermoeidheid, darmklachten en kanker.

Lees hier meer over Act

Lees hier meer over wat een therapietraject inhoudt

Lees hier verder als je interesse hebt in een online coachtraject voor chronisch zieke